Our love may be a flower of summer (cobalt teal) in oil on stoneware from the exhibition Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm
Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm. Sculptures in oil on stoneware.
Our love may be a flower of summer (orange) Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm. Sculptures in oil on stoneware.
Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm. Paintings in watercolour on paper
Bless us sun (class of 84), Bless us sun (cruising the Castro) Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm.
Our love may be a flower of summer (quinacridone) Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm. Sculptures in oil on stoneware.
Our love may be a flower of summer (crimson) Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm.
Bless us sun (Island fever). Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm.
Our love may be a flower of summer (mint) Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm.
Installation-view from Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm.
Gustaf Nordemskiöld, Bless us sun at Andys Gallery in Stockholm. Opening 24/8 2023
I betraktandet av naturen, dess eviga cykler av födelse, blomstring, förgängelse och återfödelse, avslöjas kropparna som ett stadium i förvandling. Denna process utspelar sig i en atmosfär av oskuldsfullhet och medvetet vald omedvetenhet. Ett litet rum öppnar upp mot ett liv i fullhet, och i denna begränsade rymd uppstår en gemenskap av förståelse. För ett kort ögonblick var fönstret öppet… innan farsoten åter förseglade det.
Dessa kroppar, frysta i tid, har hämtats från sjuttiotalets och åttiotalets independent gayfilmer, verk av regissörer som Peter de Rome, Jack Deveau och Fred Halsted. Genom att förlora sin personliga identitet förvandlas de till historiska dokument. De fungerar som en påminnelse om tidens obevekliga framfart och livets ständiga förändring. Ofta kombineras nakenheten med naturstudier, där landskapets berg, grönska och blommor skapar en romantisk önskan som visar på möjligheten till ett annat liv, en annan tillvaro. På så sätt formar de en gemensam kultur och en delad historia som omfattar sexualitet, politik, kropp och natur. I detta sammanhang berörs även kärlekens och dödens komplexa relation och hur nära de egentligen är varandra.
Målningarna, utförda i vattenfärg på papper, är flödande och penseldragen blir direkt fysiska och kan kopplas till Qi Baishis tuschmåleri. Kropparna blir till kroppar och avbildas i en ögonblickets rörelse, frysta i tid. Denna skildring är rå, passionerad, utlämnande och skör. Titeln “Bless Us Sun” är hämtad från en dikt av Derek Jarman, verken anknyter indirekt till hans filmiska arbete och hans trädgård i Dungeness.
Skulpturerna tar form som förvrängda växtliknande gestalter i olja på stengods. Likt målningarna en fysisk direkt överföring till leran, stretchad, bankad och böjd materia.
Måleriet på den keramiska kroppen är pastost, köttigt, flödigt och snabbt. Som naturens eviga gång och den mänskliga kroppens sköra existens i en värld där himlen skiner starkt och oavbrutet.
Foto: Sanna Argus Tiren