Gustaf Nordenskiöld, Norröver: plats 2, installation view, Stene projects at Market Art Fair 2019
Gustaf Nordenskiöld, Norröver: plats 2, installation view, Stene projects at Market Art Fair 2019
Gustaf Nordenskiöld, Norröver: plats 2, installation view, Stene projects at Market Art Fair 2019
Norröver: Plats 2 (ismassivet) 217×126, watercolor on paper. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2019
Norröver: Plats 2 (sceneri 1) 176×57 watercolor on paper. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Norröver: Plats 2 (sceneri 2) 176×57, watercolor on paper. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Norröver: Plats 2 (isvy) 106×75, watercolor on paper. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Norröver: Plats 2 (landis) 106×75, watercolor on paper. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Unspecified object (pendulum) 50x21x21, stoneware, glaze, rope. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Unspecified object (hookchain) 128x21x15, porcelain. Gustaf Nordenskiöld with Stene projects at Market Art Fair 2109
Gustaf Nordenskiöld, Norröver: plats 2. with Stene projects at Market Art Fair 2019
I Norröver: plats 2 arbetar Gustaf Nordenskiöld kring olika expeditionsplatser i Spetsbergen, platser hans farfarsfar besökte i en expedition 158 år tidigare. Norröver: plats 2 utgörs av en konstnärlig dokumentation av scenerier och en fiktiv insamling av artefakter och redskap.
På utställningen visas målningar i vattenfärg på papper av horisontala vyer samt skulpturer i stengods och porslin. Målningarna är flödande anteckningar från en forskningsresa, dokumenterade stillbilder, minnesbilder och fångade stämningar som förnimmer om krafterna och stillheten i landskapet. Här visualiseras anteckningarna i hög hastighet över arken. Vatten och is målas med vatten och pigment. Pigmenten gungas, vickas, sprids och hälls rent fysiskt över arken i försök att fånga en flyktig evighet och frysa en handling till eftervärlden som ett minne av dess tillkomst. Skulpturerna befinner sig i utrymmet mellan igenkänning, tvetydighet, figuration och abstraktion med en reminiscens från brukade redskap på en övervintringsplats.